Albert Raty

Albert Raty is een van de belangrijkste kunstenaars van de School van Vresse. Uiteraard omdat hij daar woonde en er zijn atelier vestigde, maar vooral ook, omdat zijn herkenbare stijl hem tot een zeer gewaardeerde artiest heeft gemaakt. Zijn invloed is breed en groot, en wanneer hij onze regio's weergeeft, zijn zijn kleuren die van de Ardennen: het bruin van zijn land, het groen van zijn bomen en het oker van zijn heuvels. Dit verklaart de voorname plaats die voor deze kunstenaar is gereserveerd binnen het Kunstcentrum. Meer dan dertig van zijn werken zijn tentoongesteld in de Albert Raty zaal.

Biografie

Albert Raty werd op 17 augustus 1889 geboren in een bourgeoisie familie uit Bouillon. Hij was het tweede kind in een gezin met acht kinderen. Zijn ouders, Émile Raty en Marthe Burnet, bezatten een leerlooierij, een zeer succesvol bedrijf in die tijd.

Albert was geen gewoon kind. Als baby ontdekte men een bijzondere handicap bij hem: hij was doofstom. Op de leeftijd van vijf jaar kwam hij terecht in een gespecialiseerde instelling in Sint-Lambrechts-Woluwe: het Koninklijk Instituut voor Doven en Blinden dat geleid werd door de Broeders van Barmhartigheid. Hij leerde er woorden articuleren en liplezen, maar ook tekenen, schilderen en fotografie. De broeders ontdekten al snel zijn aanleg. Dankzij zijn opleiding was hij op zijn zestiende in staat om voor zichzelf te zorgen en als echte tekenliefhebber besloot hij naar de vrije Academie van professor Ernest Blanc-Garin in Schaarbeek te gaan. Tijdens zijn leertijd, tussen 1906 en 1912, vermenigvuldigde hij zijn portretten, een genre waarvoor zijn meester op dat moment ook had gekozen. Albert Raty werd vervolgens naar Parijs gestuurd om zijn opleiding bij Lucien Simon af te ronden.

Toen de oorlog uitbrak in 1914, keerde hij terug bij zijn familie in Parijs. In het debacle was zijn uitrusting verloren gegaan, en hij werkte hard, maakte schets na schets met potloden en stukjes gevonden houtskool. Vervolgens ontdekte hij Bretagne, de Finistere, Pont-Aven, Chartres en Troyes. Hij maakte mooie ontmoetingen, waarvan één hem in het bijzonder markeerde: Cezanne.

Op het einde van de oorlog ging hij terug naar de Ardennen, zijn Ardennen, die hij zo miste.

Vervolgens ontmoette Albert Raty Richard Heintz, een groot schilder uit de Ardennen die hem leerde hoe hij "de atmosfeer van een landschap kan vangen, door het bestuderen van de vormen die zijn opgebouwd met krachtige penseelstreken die geen ruimte laten voor overbodige details". Na de jaren '20 maakte Albert Raty deel uit van verschillende groeperingen waar bekende schilders elkaar ontmoetten, zoals "l'Envol" en "l'Art libre".

Hij verhuisde naar het dorp Vresse, waar het gekabbel van de Semois hem vasthield. Hij ontmoette er Freddy Charlier, een autoracer die hem de oevers van de Luxemburgse rivier de Sûre liet ontdekken.

Na de dood van zijn vader, zijn moeder en het bombardement op Bouillon tijdens de Tweede Wereldoorlog, was Albert Raty alles verloren, maar hij overwon deze beproeving. Hij trouwde op de leeftijd van 52 met Louise Brasseur, een oude vriendin uit Bouillon. Toen de 2de wereldoorlog voorbij was, kwamen ze eindelijk definitief in Vresse wonen waar de kunstenaar zijn atelier weer terugvond.

In de jaren '50 kende Albert Raty gloriejaren. De stad Bouillon organiseerde een tentoonstelling van zijn werken, het dorp Vresse liet zijn borstbeeld beeldhouwen door Roger Jacob en de "Vrienden van Vresse" brachten hem hulde.

Maar hij kende ook donkere perioden, zoals bij de dood van zijn vrouw. Dit kunnen we terugvinden in zijn schilderijen uit die periode. Maar omringd door goede vrienden zoals Mevrouw Lefèvre van de Auberge du Relais die voor hem zorgde, stond hij weer op en ging hij opnieuw reizen.

 Albert Raty stierf op 17 mei 1970 op 80-jarige leeftijd in Vresse.

Zijn werken

Na een klassieke start, ontwikkelt hij zijn eigen stijl. Als zeer getalenteerde schilder is het met brede borstel- of penseelstreken dat hij op zijn eigen wijze Ardeense landschappen, Bretonse mariniers, portretten, zelfportretten en karikaturen weergeeft; werken gevuld met karakter en eenvoud. Zijn schilderwerk zit vol energie en zijn techniek is goed beheerst dankzij de  vele jaren artistieke studies. Met een dramatisch en contrasterend licht komen zijn personages en landschappen in de tinten van de natuur  tot leven. Dankzij een soberheid en robuustheid, lukt het Albert Raty om de Ardennen te schilderen zonder ze te verraden.

Lijst van de tentoongestelde werken:

  1. « Maison Henri à Vresse »
  2. « La légende d’Agathe et Lambert »
  3. « Paysans dans la vallée »
  4. « Vresse, le lavoir »
  5. « L’homme à la cigarette »
  6. « Le pont Saint-Lambert »
  7. « Portrait de madame Lucie Heynen »
  8. « Autoportrait »
  9. « Autoportrait en paysan ardennais »
  10. « Autoportrait »
  11. « Habay »
  12. « L’ange gardien »
  13. « Vresse, le lavoir »
  14. « Enfant de chœur »
  15. « Route romaine de Membre », vitrineraam
  16. « Vresse, chaumière », vitrineraam
  17. « Vente à Bouillon, 1925 », vitrineraam
  18. « Croquis, juge de paix Déom », vitrineraam
  19. « Croquis, chasseur ivrogne », vitrineraam
  20. « Village ardennais »
  21. « Portrait de madame Lucie Heynen »
  22. « Chez Mariette à Vresse »
  23. « La tentation »
  24. « Suzanne et les vieillards »
  25. « Jeanne Chaidron-Guisset »
  26. « Charles Chaidron »
  27. « Émile Chaidron »
  28. « Esch-sur-Sûre »
  29. « La Semois entre Vresse et Membre »
  30. « Lavis, village 1 »
  31. « Lavis, village 2 »
  32. « La chapelle Notre-Dame de Walcourt »